Polski Kongres Drogowy stwierdził, że zmiany proponowane w ustawach o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym są w pełni uzasadnione, gdyż powinny doprowadzić do zwiększenia płynności finansowania inwestycji, przez co przyczynią się do poprawy sytuacji także firm branży drogowej.
Takie stanowisko znalazło się w przekazanej 27 lutego do Ministerstwa Infrastruktury opinii, wyrażonej w ramach konsultacji projektu “Ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw”. Proponowane zmiany – czytamy w dokumencie – zwiększą wpływy z opłat paliwowych (chociaż wzrost ten będzie niewielki) i z emisji obligacji. Przekazanie środków unijnych na Fundusz powinno zmniejszyć ryzyko zatorów płatniczych, które dotychczas powstawały.
Witając proponowane zmiany w prawie z zadowoleniem i nadzieją na szybszą realizację inwestycji PKD przypomina jednocześnie, że dla zbudowania spójnej sieci drogowej niezbędne są także inwestycje na drogach samorządowych. Istnieje potrzeba podjęcia prac nad podobnym systemowym uregulowaniem finansowania dróg zarządzanych przez jednostki samorządowe.