Forum Przygotowania Inwestycji Polskiego Kongresu Drogowego, które obradowało 28 i 29 kwietnia w Warszawie uznało, że najważniejsze dla usprawnienia inwestycji drogowych będzie wdrożenie systemu specyfikacji technicznych. We wnioskach Forum znajdzie się także kilkadziesiąt szczegółowych propozycji zmian w prawie i w procedurach administracyjnych.
Forum obradowało pod patronatem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Cieszę się, że środowisko polskich drogowców zabiega o szybkie usuwanie barier spowolniających budowę sieci dróg w Polsce – powiedział, zwracając się do uczestników Forum Lech Witecki. -Liczę, że będziecie przedstawiać propozycje usprawnień procesów inwestycyjnych. Żadnej cennej inicjatywy nie pozostawimy bez echa.
Podczas dwudniowej konferencji odbyły się trzy sesje plenarne, uczestnicy obradowali także w czterech panelach warsztatowo-dyskusyjnych, poświęconych szczegółowym problemom: konfliktom między planami rozbudowy sieci drogowej i wymogami ekologicznymi, nabywaniu nieruchomości pod inwestycje drogowe, różnym systemom prowadzenia inwestycji (tradycyjny, Design&Build, PPP) oraz jakości dokumentacji projektowej. W wyniku dyskusji opracowano kilkadziesiąt wniosków zmian w przepisach prawa, procedurach administracyjnych oraz w praktyce zamawiających prace projektowe i budowlane. Znajdą się one w dokumencie podsumowującym Forum, który w najbliższych dniach zostanie przekazany zainteresowanym urzędom, parlamentarzystom oraz przedstawicielom środowiska drogowego.
Najważniejszym wnioskiem, który wynika z Forum – podkreślił podsumowując obrady prezes Zarządu PKD Zbigniew Kotlarek – jest konieczność opracowania i wdrożenia do powszechnego stosowania specyfikacji technicznych. To fundament, na którym można będzie zbudować drogę do sprawnego prowadzenia inwestycji drogowych.
Zarys takiego systemu znalazł się w wystąpieniach dyrektora Departamentu Technologii GDDKiA Wacława Michalskiego i wiceprezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP inż. Konrada Jabłońskiego. Specyfikacja techniczna jest opracowaniem zawierającym warunki wykonania i odbioru określonego rodzaju robót budowlanych, niezbędnym do określenia standardu i jakości wykonania robót. Jest dokumentem przetargowym (określającym zakres czynności i robót, umożliwiającym prawidłowe ustalenie ceny tej pozycji przy opracowaniu oferty, umownym (stanowiącym załącznik do umowy podpisanej przez Zamawiającego i Wykonawcę) i wykonawczym (obowiązującym wykonawcę i nadzór zamawiającego przy wykonywaniu, kontroli i odbiorze robót).
Specyfikacje techniczne stosuje się w wielu krajach, jako nieodłączny element systemu przetargowego. To na ich podstawie opisywany jest w specyfikacjach przetargowych “przedmiot zamówienia”, czyli wymagania techniczne wobec budowanej drogi. Sprzeczne i niekompletne zapisy w specyfikacjach powodują, że oferenci w przetargach zadają bardzo wiele dodatkowych pytań, co niepomiernie wydłuża proces przygotowania inwestycji. Obecny stan przepisów technicznych w Polsce jest głównym czynnikiem spowalniającym proces budowy dróg oraz wprowadzającym napięcia miedzy zamawiającymi, projektantami i wykonawcami. W tej sytuacji konieczne jest – uznali uczestnicy konferencji – powołanie struktury (ciała) którego zadaniem byłoby inicjowanie, kierowanie procesem tworzenia i kierowanie do rekomendacji (notyfikacji) dokumentów technicznych składających się na cały system regulujący budowę a także utrzymanie dróg wszystkich szczebli zarządzania.
Polski Kongres Drogowy zorganizuje w maju dyskusję nad szczegółowymi propozycjami wprowadzenia specyfikacji technicznych w drogownictwie. Zapraszamy wkrótce na Forum na naszej stronie www.