Sejmowa Komisja Infrastruktury omówiła 21 lipca informację rządu nt. wdrażania elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z dróg. Posiedzenie zostało zwołane na wniosek posłów uczestniczących w czerwcowej konferencji PKD poświęconej ekonomicznym i społecznym skutkom wprowadzenia tych opłat.
Wiceprzewodniczący komisji: Andrzej Adamczyk i Wiesław Szczepański brali udział w odbywającej się 23 czerwca konferencji PKD i zapowiedzieli wówczas złożenie wniosku, w trybie art. 152 ust.2 regulaminu Sejmu, o pilne posiedzenie Komisji. Konieczność zajęcia się tym problemem uzasadnili faktem, że wdrożenie Krajowego Systemu Opłat Drogowych w Polsce, co ma nastąpić 1 lipca 2011r., jest przedsięwzięciem trudnym i mogącym powodować wiele złożonych konsekwencji. Doświadczenia innych państw europejskich wskazują, że konieczne jest przygotowanie przez rząd tego przedsięwzięcia w sposób uwzględniający wszystkie aspekty, z wizją i scenariuszem rozwiązania problemów oraz towarzyszącym mu projektem łagodzenia potencjalnie możliwych negatywnych skutków społecznych i ekonomicznych. Gwarancją powodzenia wdrożenia jest uzyskanie akceptacji społecznej dla wprowadzanych zmian. Tymczasem brak szerszej dyskusji publicznej na ten temat, choć blisko do rozstrzygnięcia przetargu wyłaniającego konsorcjum, z którym zostanie wynegocjowana i podpisana umowa na wdrożenie i eksploatację systemu przez kolejne 8 lat.
Poseł Janusz Piechociński wskazał na konieczność przedstawienia przez rząd szerokiej analizy skutków społeczno-ekonomicznych oraz perspektywy rozwoju sytemu opartej o plan sprawnej polityki transportowej państwa. Te skutki to m.in. wzrost kosztów transportu, niższy poziom konkurencyjności słabszych ekonomicznie przewoźników krajowych, możliwy wzrost cen towarów i usług jako pochodna wzrostu kosztów transportu. Ważne jest zapewnienia sprawnego systemu zapobiegającego “ucieczkom” ruchu z sieci płatnej, uregulowanie włączenia opłat pobieranych przez obecnych koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad do systemu.
Przedstawiciele stowarzyszeń przewoźników wypowiadali się krytycznie o braku dyskusji społecznej wokół projektu, utrudniającym im planowanie strategii rozwojowej i powodującym niepewność wobec prognozowanego wzrostu kosztów działalności przewozowej.
W opinii Radosława Stępnia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury – wdrożenie systemu nie jest zagrożone i procedura przebiega sprawnie pomimo napiętych terminów. Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że 2 sierpnia upływa termin składania ofert w przetargu, a ich ocena i wyłonienie wykonawcy systemu nastąpi 15 września br.
W toku dyskusji posłowie wielokrotnie przytaczali dane i opinie eksperckie prezentowane w trakcie czerwcowej konferencji Polskiego Kongresu Drogowego, wyrażając podziękowanie za jej zorganizowanie. Ustalono, że komisja infrastruktury będzie nadal szczegółowo śledzić sprawę wdrażania systemu.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem PKD z konferencji na temat konsekwencji wprowadzenia systemu opłat oraz z informacją Ministerstwa Infrastruktury.
Dziękujemy firmie Autostrada Eksploatacja za udostępnienie zdjęcia.