Ciche nawierzchnie zamiast ekranów

Dobór odpowiedniej nawierzchni drogi może niekiedy zastąpić kosztowne ekrany dźwiękochłonne – to jeden z wniosków konferencji “Zastosowanie nowoczesnych technologii w konstrukcjach nawierzchni”, która zakończyła się 17 września w Zakopanem. W konferencji uczestniczyło blisko 100 drogowców z Polski, Austrii, Niemiec i Szwajcarii._x005F_x000D_

Stosowanie nowoczesnych technologii konstrukcji nawierzchni dróg i mieszanek asfaltowych jest ważnym elementem działań dla obniżenia poziomu hałasu, który powstaje w wyniku ruchu drogowego – powiedział otwierając obrady wiceprezes Polskiego Kongresu Drogowego i przewodniczący Konwentu Dyrektorów zarządów dróg Wojewódzkich Grzegorz Stech. Nie zastąpi działań zmierzających do podniesienia norm, które powinny być wyższe, ale ma wpływ na komfort użytkowników dróg i otoczenia._x005F_x000D_

Spośród obecnie dostępnych materiałów zdecydowanie najcichsze nawierzchnie daje stosowanie asfaltu porowatego – podkreślił w swym wystąpieniu prof. Dariusz Sybilski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Ciche nawierzchnie są – w niektórych przypadkach – równoważne ścianie dźwiękochłonnej, a jednocześnie znacznie bardziej ekonomiczne. Ma to duże znaczenie w sytuacji bardzo ostrych wymagań wobec hałasu w Polsce – dopuszczalne poziomy w naszym kraju są niższe niż np. w Niemczech._x005F_x000D_

Same nawierzchnie nie załatwią problemu hałasu drogowego, bo wpływ na jego poziom ma wiele innych czynników, takich jak otoczenie drogi, zabudowa czy stan techniczny pojazdów – stwierdził prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej. Mogą być jednak kluczowe w miejscach nieznacznego przekroczenia dopuszczalnego poziomu – wtedy obniżenie hałasu nawet o kilka decybeli może pomóc, bez konieczności wznoszenia drogich i kłopotliwych w utrzymaniu konstrukcji osłonowych._x005F_x000D_

O problemach hałasu w szerszym kontekście mówił dr Janusz Bohatkiewicz z firmy EKKOM. W swym opracowaniu doliczył się 14 sposobów ograniczania hałasu generowanego na drogach. Jednym z nich jest stosowanie cichych nawierzchni i również jednym z nich – budowa ekranów. Tymczasem właśnie ekrany są traktowane niesłusznie jako główne remedium na problemy z hałasem. O tym, że może być inaczej świadczy opracowany przez grupę specjalistów Program Ochrony Przed Hałasem dla Krakowa._x005F_x000D_

Konferencja, której współorganizatorami – poza stowarzyszeniem PKD – był także krakowski oddział Związku Mostowców RP oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich stanowiła również forum dyskusji o innych problemach polskiego drogownictwa. Mówiąc o trwałości dróg nie możemy pomijać kwestii finansów i ludzi – stwierdził dyrektor ZDW w Katowicach Zbigniew Tabor. Brak źródeł stabilnego finansowania remontów dróg odbija się na jakości prac. Coraz większym problemem staje się też brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry w drogownictwie. ZDW w Katowicach organizował w 2009 roku 14 naborów na stanowiska wymagające kwalifikacji drogowych. Zgłosiła się zaledwie 1 osoba, która została przyjęta do pracy, lecz sama zrezygnowała po kilku miesiącach. W roku 2010 w 10 prowadzonych naborach nie było ani jednego chętnego._x005F_x000D_

Loading...