Potwierdza się negatywny obraz zamówień publicznych

Działający w ramach Konfederacji Lewiatan Związek Pracodawców Branży Infrastruktury opublikował “Listę barier w sektorze infrastruktury”, która powstała w wyniku badań ankietowych przedsiębiorców. Potwierdziły one większość negatywnych opinii na temat sposobu zamawiania robót i warunków umów z zamawiającymi._x005F_x000D_

Wszystkie znaczące inwestycje prowadzone są w formie zamówienia publicznego, stąd wiele problemów występujących w procesie inwestycyjnym powtarza się, bez względu na przedmiot i wielkość zamówienia – komentują autorzy badania. Uczestnicy badania (wypowiedziały się w sumie 104 osoby) byli proszeni o przedstawienie opinii o funkcjonowaniu przepisów Prawa zamówień publicznych i praktyki jego stosowania._x005F_x000D_

Na pytanie czy inwestycje realizowane przez podmioty publiczne są dobrze planowane pod względem zakresu prac, podziału zadań i ryzyka, harmonogramu i budżetu, 50% respondentów odpowiedziało “zdecydowanie nie” a 39% “raczej nie”. Ocen pozytywnych było tylko 7%. Nieco lepiej (15% ocen pozytywnych) oceniono prawidłowość opisu przedmiotu zamówienia i zgodność z zasadami sztuki, ale i tu ocen negatywnych było 82%._x005F_x000D_

Ocenie badanych poddano również wiele kwestii szczegółowych, a z analizy odpowiedzi wyłania się negatywny odbiór niemal wszystkich rozwiązań prawnych o omawianej dziedzinie. 84% badanych uważa, że nie powinno się stosować wynagrodzenia ryczałtowego do wszystkich rodzajów robót. W budzącej duże kontrowersje sprawie możliwości powoływania się na zasoby podmiotów trzecich w obszarze generalnego wykonawstwa 39% opowiedziało się za jej zakazaniem, a dalszych 25% “raczej się opowiadała za zakazem”. Tylko 19% nie zgadzało się z takim postawieniem sprawy. Aż 96% respondentów upatruje największego zagrożenia dla uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych podawanie rażąco niskiej ceny przez oferentów. 86% uznało, że w dokumentacji przetargowej nie jest właściwie oceniany rozkład ryzyka i odpowiedzialności pomiędzy uczestnikami procesu, 70% wskazało, że przepisy prawa nie określają właściwie dopuszczalności zmiany umów (w tym tzw. aneksowania)._x005F_x000D_

Ciekawe wyniki przyniosły odpowiedzi na pytanie “Z jakich wzorów umów korzysta Pani/Pan najczęściej podczas realizacji inwestycji w ramach zamówienia publicznego?”. 53% wskazało, że jest to własny wzór zamawiającego, 34% określiło to jako “FIDIC zmodyfikowany przez zamawiającego w stopniu przekraczającym praktykę handlową”, 6% określiło to jako FIDIC, 5% jako “FIDIC zmodyfikowany przez zamawiającego w granicach przyjętych w praktyce handlowej”. Ponieważ w ankiecie uczestniczyli również przedsiębiorcy z branż innych niż drogowa, zadano im również pytanie z jakich wzorców umów korzystają podczas realizacji inwestycji zlecanych przez podmioty prywatne. Tu FIDIC jest jeszcze mniej rozpowszechniony: 79% to umowy własnego wzoru zamawiających, 7% “czysty” FIDIC a 11 procent mniej lub bardziej zmodyfikowany._x005F_x000D_

Ankieta była prowadzona w okresie 1.05.2012 – 30.10.2012. Opinie były również zbierane podczas spotkań konsultacyjnych z przedsiębiorcami. Te działania wchodziły w skład projektu “Wzmocnienie potencjału Związku Pracodawców Branży Infrastruktury”, na który Lewiatan pozyskał środki w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki._x005F_x000D_

Lista barier – raport ZPBI

Loading...