W krajach bałtyckich budowa drogi Via Baltica przebiega jeszcze wolniej niż w Polsce. Kluczowe odcinki, jak obwodnica Rygi, planowane są dopiero do realizacji po roku 2030. Również po roku 2030 przewidywana jest przebudowa odcinka od granicy łotewsko-litewskiej do Poniewieża, a centralny odcinek z Poniewieża do Kowna ma zostać przebudowany po roku 2025.
Budowa drogi Via Baltica była jednym z tematów poruszanych podczas zakończonej niedawno 28 Bałtyckiej Konferencji Drogowej w Wilnie. Ze wspólnej prezentacji administracji drogowych Litwy, Łotwy i Estonii wynika, że przebudowa istniejącego korytarza drogi E67 i budowa nowych odcinków (głównie obwodnic miast) na terenie tych trzech państw przebiega bardzo powoli.
Via Baltica to popularna nazwa europejskiego korytarza transportowego, biegnącego z Helsinek przez Tallin, Rygę, Kowno do Warszawy (z odnogą od Rygi przez Kaliningrad do Elbląga i Gdańska). Koncepcja korytarza powstała w 1980 roku, ale dopiero po odzyskaniu niepodległości przez kraje nadbałtyckie w 1991 r. zyskał on faktyczne strategiczne znaczenie. Za pieniądze Unii Europejskiej rozpoczęto prace studialne i pierwsze inwestycje (głównie budowę obwodnic wyprowadzających ruch z miast). W 2006 r. w Łańcucie podpisano deklaracje o wydłużeniu korytarza z terytorium Polski dalej na południe, aż do Salonik i bułgarskich portów nad Morzem Czarnym. Ta część ma nosić nazwę Via Carpathia. Kilka lat temu polski rząd zdecydował również, że w Polsce Via Baltica nie będzie przebiegać przez Białystok, lecz przez Raczki, Ełk, Łomżę do Ostrowi Mazowieckiej, gdzie planowana droga S61 połączy się z drogą S8 do Warszawy.
Obecnie na tej trasie trwa budowa obwodnicy Augustowa i Stawisk, z budowy obwodnicy Szczuczyna zszedł wykonawca i musi zostać zorganizowany kolejny przetarg. Ogłoszony został przetarg na obwodnicę Marek pod Warszawą w systemie Zaprojektuj i Wybuduj, pozostałe odcinki S8 z Wyszkowa do Ostrowi i S61 z Ostrowi do Augustowa i z Augustowa do granicy prawdopodobnie znajdą się w kolejnym programie budowy dróg krajowych na lata 2016-2020. Zapowiedź zakończenia budowy Via Baltica na terenie Polski do roku 2020 złożył minister transportu Sławomir Nowak w czasie debaty nad wnioskiem o votum nieufności wiosną tego roku.
Znaczenie tego korytarza transportowego widać w statystykach obciążenia ruchem, w tym pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch na polsko-litewskim przejściu granicznym w Budzisku przekracza 8000 pojazdów, w tym prawie 6000 są to pojazdy ciężkie. Na terenie Litwy na drodze Via Baltica średni ruch dobowy pojazdów wynosi 9160 pojazdów, a na wszystkich pozostałych drogach krajowych 7495 pojazdów. 34, 5 % z tego stanowi ruch towarowy. Pomimo to, prace nad przebudową przebiegają opornie. Jak podkreślają autorzy prezentacji: Arunas Rutka i Remigijus Lipkevicius z Litewskiej Administracji Drogowej, Juris Taurins z Łotewskiej Administracji Drogowej i Juri Kirotam z Estońskiej Administracji Drogowej, zgodnie z porozumieniami dotyczącymi transeuropejskiej sieci transportowej, ma ona w pełni zacząć funkcjonować do roku 2030 r.