Podczas zakończonego w Cedzynie k. Kielc 13 września XIX Zjazdu Drogowców Miejskich ponowiony został postulat przygotowania nowej ustawy o drogach publicznych, uwzględniającej specyfikę ulic w miastach. Kolejny raz wróciła też kwestia rozszerzenia grona beneficjentów Krajowego Funduszu Drogowego o samorządy. PKD był, obok Prezydenta miasta Kielce, honorowym patronem Zjazdu.
Takie spotkania jak Zjazd i stała działalność Komisji Drogownictwa Miejskiego odpowiada na zapotrzebowanie wynikające z odmienności dróg w miastach w stosunku do dróg zamiejskich – stwierdził przewodniczący KDM Czesław Wandzel, dyrektor Zarządu Dróg i Mostów w Jeleniej Górze. Ta specyfika, a jednocześnie źródło problemów, które muszą rozwiązywać miejscy drogowcy, wyraża się w natężeniu ruchu pojazdów, różnych funkcjach ulic jak i w powszechnym wykorzystywaniu pasa drogowego do umieszczania w nim sieci podziemnych i urządzeń naziemnych. Tej specyfiki nie uwzględnia ustawa o drogach publicznych z 1985 r., stąd na każdym spotkaniu miejskich drogowców pojawia się postulat opracowania jej od nowa. Niestety, w przygotowywanych aktach prawnych – uważa Cz. Wandzel – są widoczne dominujące poglądy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzającej drogami krajowymi.
Patronat nad Zjazdem Polskiego Kongresu Drogowego to potwierdzenie wieloletniej współpracy z samorządowymi środowiskami drogowymi – powiedział zwracając się do jego uczestników wiceprezes Zarządu PKD Tadeusz Suwara. Przypomniał przebieg i wnioski Forum Dróg Miejskich PKD, które odbyło się trzy lata temu w Łodzi. Spośród zgłoszonych wtedy postulatów zrealizowany został właściwie tylko jeden, ale ważny: podniesione zostały normy hałasu, co umożliwi ograniczenie stosowania ekranów akustycznych. Nie zostały uwzględnione inne ważne dla zarządzających drogami w miastach kwestie jak zmiana warunków technicznych dla dróg publicznych, zmiana beneficjentów Krajowego Funduszu Drogowego (obecnie tylko GDDKiA) czy konsekwentnie obszarowe zarządzanie drogami na terenie miast.
Gospodarzem Zjazdu był Miejski Zarząd Dróg w Kielcach. Jak powiedział jego dyrektor Piotr Wójcik, w ostatnich latach Kielce stały się wielkim placem budowy i liderem w wykorzystaniu środków europejskich dla przebudowy układu komunikacyjnego. Powstają węzły Żelazna i Żytnia, ulice poszerzane są do przekrojów dwujezdniowych, rewitalizacji poddano ciągi ulic w obrębie zabytkowego śródmieścia wraz z Rynkiem. Do tego dochodzą inwestycje rządowe: odcinek drogi S74 czyli tzw. wschodni wylot z Kielc czy oddana niedawno obwodnica wzdłuż drogi S7. Te działania służą poprawie bezpieczeństwa i warunków ruchu i zdecydowanie podnoszą atrakcyjność miasta.
W części organizacyjnej Zjazdu uzupełniono skład Komisji Drogownictwa Miejskiego. Jej nowymi członkami zostali dyrektorzy zarządów dróg w Częstochowie, Opolu, Płocku i Słupsku.