GDDKiA na swojej stronie internetowej ogłosiła konsultacje projektu Wzorcowych Warunków Kontraktowych dla systemu „Projektuj i Buduj”. To kolejny etap prac nad tymi dokumentem. Przedstawiona wersja Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla autostrad i dróg ekspresowych jest podobna do tej, do której zgłoszono wiele zastrzeżeń w roku 2012._x005F_x000D_
Polski Kongres Drogowy w przesłanej wówczas opinii wskazał na liczne zastrzeżenia do konstrukcji tego dokumentu, z punktu widzenia sprawiedliwego podziału ryzyk miedzy Inwestorem a Wykonawcą. Choć – zdaniem zespołu redakcyjnego, złożonego z dyrektorów departamentów Centrali Generalnej Dyrekcji i Oddziałów w Olsztynie, Rzeszowie i Zielonej Górze – „przekazane dokumenty uwzględniają zgłaszane dotychczas uwagi przedstawicieli poszczególnych firm budowlanych oraz stowarzyszenia branżowe”, to jednak w tych fundamentalnych sprawach zmian trudno się doszukać._x005F_x000D_
O tym jak ważne jest dla GDDKiA trzymanie się tego zapisu świadczy to, że znalazł się on już w pierwszym zdaniu prezentowanego dokumentu: „Zmiany ilości lub parametrów, zawarte w Opisie Ogólnym Przedmiotu Zamówienia, jakie mogą mieć miejsce w trakcie opracowywania przez Wykonawcę Raportu wykonanego w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, Projektu Budowlanego i Projektu Wykonawczego, z uwzględnieniem postanowień zawartych w Ogólnych i Szczególnych Warunkach Kontraktu, nie będą powodowały zmiany Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej oraz przedłużenia Czasu na Ukończenie”._x005F_x000D_
Sformułowanie to powtarzane jest następnie przy szczegółowym opisie kolejnych stadiów przygotowania inwestycji. Dotyczy to zaprojektowania i wykonania (dokładnej lokalizacji oraz parametrów geometrycznych przepustów), co będzie wynikać z obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych (w tym decyzji o pozwoleniu wodno-prawnym), warunków technicznych wydanych przez właścicieli lub zarządców cieków wodnych, opracowanej dokumentacji hydrologicznej oraz przyjętych przez Wykonawcę rozwiązań wynikających z decyzji środowiskowej, Raportu wykonanego w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko. To samo dotyczy parametrów geometrycznych oraz zagospodarowania przejść dla zwierząt. Będą one wynikać z „istniejących warunków hydrologicznych oraz przyjętych przez Wykonawcę rozwiązań, wynikających z Raportu wykonanego w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko i z Projektu Budowlanego”. Zmiany danych ilościowych, jakie mogą mieć miejsce po wykonaniu powyższych opracowań, z uwzględnieniem postanowień zawartych w Ogólnych i Szczególnych Warunkach Kontraktu, nie będą powodowały zwiększenia Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej oraz przedłużenia Czasu na Ukończenie – czytamy na zakończenie każdego z akapitów._x005F_x000D_
To samo dotyczy uzgodnień z innymi gestorami i przebudów kolidujących sieci. „Dodatkowo w przypadku niektórych wydanych warunków i uzgodnień, wydająca je instytucja określiła horyzont czasowy ich obowiązywania. W związku z powyższym na etapie wykonania Projektu Budowlanego i Wykonawczego, należy wystąpić o wydanie warunków technicznych na budowę, przebudowę, zabezpieczenie i likwidację sieci do wszystkich właścicieli/administratorów sieci, a następnie o uzgodnienie ostatecznych rozwiązań projektowych w tym zakresie. Zmiany w zakresie przebudowy sieci nie będą powodowały zwiększenia Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej oraz przedłużenia Czasu na Ukończenie.”_x005F_x000D_
Te zapisy oznaczają, że Wykonawca musi uwzględnić skutki nieznanych w momencie składania oferty postanowień instytucji, na które nie ma wpływu – w tym np. konsekwencje biurokratycznych opóźnień w wydawaniu decyzji._x005F_x000D_
Generalna Dyrekcja czeka na opinie w sprawie przedstawionych wzorcowych dokumentów do 15 października br. Należy je przesyłać na adres:pfu@gddkia.gov.pl_x005F_x000D_