W dniach 29-30 listopada 2016 r. w Stambule odbyło się międzynarodowe seminarium poświęcone tematyce budowy mostów podwieszonych zorganizowane przez firmę Freyssinet. W seminarium udział wzięli przedstawiciele wielu organizacji związanych z budownictwem infrastrukturalnym. Polski Kongres Drogowy reprezentował prezes Zarządu mgr inż. Zbigniew Kotlarek, zaproszony przez oddział Freyssinet Polska.
W trakcie seminarium referenci przedstawili plany rozwoju infrastruktury w Turcji, skupiając się na ciekawych konstrukcjach mostowych m.in. na planowanym moście wiszącym przez cieśninę Dardanele o rozpiętości przęsła 2023 m, który ma ustanowić nowy światowy rekord. Przedstawiono również technologie i innowacje wprowadzane przez Freyssinet w zakresie mostów podwieszonych na świecie. Największa jednak część poświęcona została budowie trzeciej obwodnicy Stambułu, a przede wszystkim wyjątkowej realizacji Trzeciego Mostu przez Bosfor._x005F_x000D_
Most Yavuz Sultan Selim (zwany też Trzecim Mostem Bosforskim) oddany do użytku w sierpniu 2016 r. jest zlokalizowany w północnej części Stambułu. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie ruchu drogowego, a w przyszłości kolejowego pomiędzy Europą i Azją. Konstrukcję zaprojektował Jean-Francois Klein (T – Ingenierie) oraz Michel Virlogeux. Całkowita długość mostu wynosi 2164 m, a wysokość pylonów 322 m. Pomost, na którym znajdują się po 4 pasy ruchu w każdą stronę oraz dwa tory kolejowe w jego środkowej części, ma szerokość 59 m. Ta hybrydowa konstrukcja, w której zastosowano linę nośną jak w klasycznym moście wiszącym razem z usztywniającymi wantami, pobiła wiele światowych rekordów: najwyższy pylon, najszerszy pomost, najdłuższe przęsło mostu kolejowo- drogowego- 1408 m i oczywiście najdłuższa zainstalowana wanta na świecie o długości 597 m._x005F_x000D_
W trakcie realizacji tej nietypowej budowli firma Freyssinet brała czynny udział w projektowaniu i odpowiedzialna była za dostawę oraz montaż 176 want (7800 ton) wraz z tłumikami. Do zakresu prac Freyssinet należały również dostawa i montaż systemów sprężenia w pylonach oraz przęsłach skrajnych mostu, a także podnoszenie 17 segmentów składających się na część środkową pomostu. W związku ze specjalnymi wymaganiami konstrukcyjnymi i użytkowymi zadanie to stanowiło nie lada wyzwanie zarówno pod kątem technicznym jak i organizacyjnym. Wszystkie wanty zostały zainstalowane w czasie 8,5 miesiąca, przy zaangażowaniu ponad 200 osób należących do międzynarodowego zespołu Freyssinet działającego na budowie.
Most stanowi integralną część projektu trzeciej autostradowej obwodnicy Stambułu. Budowa 150 kilometrowego odcinka autostrady rozpoczęła się w 2012 roku na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Turcji. Generalnym wykonawcą i koncesjonariuszem jest ICA, konsorcjum firm ICTAS i ASTALDI. Budowa mostu przez Bosfor w całości zlecona została firmom Hyundai Engineering & Construction / SK Engineering & Construction.
W 2012 roku przy użyciu metody Autoripage®, Freyssinet Polska nasunęła żelbetowy tunel, ważący 10 000 ton w czasie 12 godzin. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykonanie tunelu pod linia kolejową Warszawa-Berlin w niespełna dwa tygodnie._x005F_x000D_
Więcej informacji (art. w jęz. angielskim) na stronie internetowejwww.freyssinet.com
Polska strona internetowa: www.freyssinet.pl
Structure Magazine (wydanie specjalne):