![Krynica - Zdrój w promieniach grudniowego słońca. Fot. PKD](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_33621ec2425d0e9b791983f5464134de.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_852c80b12a3e8394e823f26737bc1bdc.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_295b5ef78c4e0ab1f9ab62e3251105c7.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_96ed537a18d667b3e62239ba16a7b6ba.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_4a6c1ecec999d8fd2820f78ae7dec46f.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_a59bddb010ade670dee36d6e872df6ba.jpg)
Kompleksowym przeglądem problemów na styku transportu oraz budownictwa drogowego i środowiska naturalnego była zakończona 8 grudnia w Krynicy konferencja TRANSEIA 2017.
III Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna “Oceny oddziaływania na środowisko w budownictwie komunikacyjnym” została zorganizowana przez Konsorcjum Naukowo-Przemysłowe Inżynierii Lądowej, w skład którego wchodzą: Województwo Małopolskie, reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Politechnika Krakowska oraz spółka EKKOM. Polski Kongres Drogowy objął konferencję honorowym patronatem.
TRANSEIA stanowi kontynuację poprzedniej inicjatywy Konsorcjum – konferencji dotyczących hałasu, które pod nazwą TRANSNOISE odbyły się dwukrotnie w latach 2012 i 2013. Zmiana formuły – jak wyjaśnia przewodniczący komitetu organizacyjnego dr Janusz Bohatkiewicz, prezes firmy EKKOM – stanowi odpowiedź na wiele problemów, jakie pojawiły się w ostatnich latach podczas przygotowania, realizacji i utrzymania infrastruktury komunikacyjnej. Rozszerzony zakres tematyczny obejmuje zatem cały wachlarz zagadnień występujących podczas analiz środowiskowych i wykonywania ocen oddziaływania na środowisko.
To szerokie spektrum tematów znalazło odzwierciedlenie w różnorodności wygłoszonych podczas konferencji blisko 30 referatów. Prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej zwrócił uwagę na zdecydowany prymat kwestii środowiskowych nad bezpieczeństwem ruchu. W opracowaniach dotyczących oddziaływania inwestycji na środowisko audyt brd powinien być bardziej brany pod uwagę. Prof. Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów omówił natomiast efekty pracy konsorcjum, które miało za zadanie analizę obecnego stanu i przygotowanie propozycji zmian w regulacjach dotyczących przejść dla zwierząt. Był to jeden z głównych tematów podnoszonych w trakcie prac zespołów zajmujących się kierunkami optymalizacji inwestycji drogowych. Wyraził nadzieję, że propozycje staną się przedmiotem konsultacji w zainteresowanych środowiskach.
Duża grupa referatów dotyczyła wpływu ruchu samochodowego i jego organizacji na środowisko.