W Worlinach o ekologicznych materiałach i technologiach

O materiałach miejscowych i technologiach proekologicznych w budowie dróg dyskutowało blisko 100 uczestników zakończonej 19 września naukowo-technicznej konferencji szkoleniowej w Worlinach k. Łukty. Opracowaniem i rozpropagowaniem wniosków zajmie się specjalny zespół w ramach PKD.

Prof. Dariusz Sybilski wskazał, że z powodzeniem można stosować słabsze kruszywa miejscowe, a normy europejskie pozwalają na zastosowanie materiałów pozornie gorszej jakości, które jednak w mieszankach mineralno-asfaltowych posiadają wystarczające właściwości. W pełni uzasadnione jest stosowanie materiałów miejscowych i alternatywnych, recykling nawierzchni asfaltowych, zmniejszanie zużycia energii oraz hałasu drogowego przez stosowanie cichych i proekologicznych nawierzchni drogowych.

Nie można zaprzepaścić szans jakie dała nam natura w postaci miejscowych materiałów przydatnych do budowy dróg – podkreślił Krzysztof Połukord. Struktura geologiczna warstw materiałowych i zasoby materiałów w Polsce pozwalają na sformułowanie hasła: “Polskie materiały na polskie drogi” oraz “Budujemy drogi z materiałów jakie mamy na miejscu, w zgodzie z aktualną wiedzą technologiczną, w tym technologiami proekologicznymi”. Przykładem zastosowania materiałów miejscowych, proekologicznych jest szerokie wykorzystanie zasobów materiałowych ziemi gospodarzy konferencji – Warmii i Mazur.

Z dużym zainteresowaniem spotkała się prezentacja Włodzimierza Kiernożyckiego z firmy Scott-Wilson na temat programu pilotażowego systemu “Zaprojektuj i Zbuduj” w budownictwie drogowym. Uczestnicy konferencji zapoznali się także z nowoczesnymi proekologicznymi technologiami odwodnienia dróg na przykładzie komór drenażowych SC (technologia wprowadzana przez firmę Ekobudex) oraz metodami przygotowania do inwestycji niestabilnego podłoża stosowanymi z powodzeniem na świecie przy wykorzystaniu fińskiej technologii firmy ALLU, wprowadzaną na nasz rynek przez spółkę Diament z Grupy PGNiG.

W wyniku ożywionej dyskusji, uczestnicy konferencji powołali kilkuosobowy zespół redakcyjny dla zebrania i ostatecznego opracowania praktycznych wniosków, które zostaną przedstawione do stosowania na polskim rynku inwestycji drogowych.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami ze szkolenia.

Loading...