Czy ograniczenia emisji CO2 pozbawią drogowców stali?

Eksperci Polskiego Kongresu Drogowego poparli starania Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej o zachowanie uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla branży hutniczej w Polsce. Izba zorganizowała 4 czerwca spotkanie na temat projektu Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień (KPRU) do emisji CO2 na lata 2008-2012.

Zaprezentowany w lutym 2008 projekt rządowego rozporządzenia w tej sprawie zbulwersował środowisko hutników. W stosunku do wersji z grudnia 2007 roku – stwierdził prezes HIPH Romuald Talarek – ograniczono limit uprawnień dla sektora stalowego z 14,4 do 11,8 mln ton średniorocznie. Skazuje to polskie hutnictwo stalowe na pogorszenie konkurencyjności względem producentów zagranicznych. Już dzisiaj import pokrywa krajowe zużycie stali w niemal 60%. Kolejne restrykcje będą pogłębiać ten proces.

Reprezentujący Polski Kongres Drogowy Stefan Sarna, Przewodniczący I Komitetu PKD ds. rozwoju infrastruktury drogowej, zadeklarował zdecydowane poparcie dla starań o odpowiednie dla tej branży uprawnienia emisyjne. Stal ma podstawowe znaczenie jako materiał budowlanego dla realizacji programów drogowych tak krajowych jak i samorządowych jak też w utrzymaniu dróg. Napięte harmonogramy czasowe realizacji programów drogowych (np. drogi na Euro 2012) mogą być zagrożone z powodu ograniczeni a dostaw. Następstwem tej sytuacji może być niewykorzystanie finansowego wsparcia unijnego w okresie do 2013 roku.

HIPH oczekuje od rządu utrzymania limitu deklarowanego w grudniu 2007. Żądanie to motywowane jest zrealizowaniem przez hutnictwo programów restrukturyzacyjnych i modernizacyjnych, przeprowadzonych z myślą o ochronie środowiska. Dokonano także obniżki kosztów produkcji.

Loading...