Drogi samorządowe – zszywanie sieci

Samorządowe Forum Drogowe, które obradowało w Krakowie 16 i 17 lutego, zwróciło się do Ministra Infrastruktury o stworzenie płaszczyzny dialogu z reprezentacją zarządów dróg samorządowych służącej współdziałaniu w rozwoju sieci drogowej, poszukiwaniu mechanizmów jego finansowania i doskonaleniu zarządzania. Drogi samorządowe stanowią 95 procent sieci.

Właśnie zaprezentowaniu najważniejszych problemów, z którymi stykają się w swej pracy samorządowi drogowcy poświęcone były dwudniowe obrady – pierwsze tej skali spotkanie samorządowych władz i drogowców po przeszło 10 latach funkcjonowania samorządowej administracji drogowej. Forum było wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Kongresu Drogowego, korporacji samorządu terytorialnego: Związku Województw RP, Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP oraz porozumień zarządców dróg: Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych i Komisji Drogownictwa Miejskiego.

Sieć dróg publicznych w Polsce liczy obecnie 383 313 km – poinformował odpowiadający za drogi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień. Z tego 18 520 km, a więc 4,84% stanowią drogi krajowe, zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (17 108 km) lub miasta na prawach powiatu, jeśli przebiegają w ich granicach (1 411 km). Mamy 28 535 km dróg wojewódzkich (7,44% długości sieci), 126 923 km dróg powiatowych (33,11%) i 209 333 km dróg gminnych (54,61%). Tymi drogami zarządzają odpowiednie samorządy.

Najważniejszym ich problemem jest niedostateczne finansowanie – spowodowane przerzuceniem go w całości na budżety jednostek samorządu terytorialnego. W efekcie uniemożliwia to, zwłaszcza na drogach powiatowych, poważniejsze inwestycje i podnoszenie standardu, problemem jest też utrzymanie, co pokazuje tegoroczna zima. Czy państwo może umywać ręce od rozwoju infrastruktury drogowej? – to pytanie pojawiało się często w trakcie panelu dyskusyjnego, w którym uczestniczyli posłowie: Janusz Piechociński i Jerzy Polaczek, wicemarszałek woj. małopolskiego Roman Ciepiela i reprezentujący różne szczeble samorządowych zarządców dróg: Grzegorz Stech, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Adam Czerwiński, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Nowym Sączu, Wojciech Waluś, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Bielsku Białej i Kazimierz Fudala, wójt gminy Rzepiennik Strzyżowski.

Nie ma szans na wydatne zwiększenie pomocy dla dróg samorządowych – rozwiał nadzieje wiceminister Radosław Stępień – gdyż wymagałoby to zasadniczych zmian w funkcjonowaniu finansów publicznych. Polemizował też ze stwierdzeniem, że państwo nie dba o całość dróg publicznych. Przecież samorządy mają środki, także na drogownictwo, z podatków państwowych – podkreślił.

Częściowym złagodzeniem problemu będzie podzielenie 325 milionów zł w 2010 r. z rezerwy subwencji ogólnej. Zachowany będzie priorytet dla zadań inwestycyjnych związanych z budową lub przebudową obiektów mostowych. Dofinansowanie mają otrzymać 143 jednostki samorządu terytorialnego w tym: 11 województw, 98 powiatów i 34 miasta na prawach powiatu. 24 lutego na posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego nastąpi zakończenie prac nad podziałem rezerwy subwencji ogólnej. Ponadto na jesieni odbędzie się kolejny nabór wniosków w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, na który co roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznacza 1 miliard zł. Poważne środki z budżetu Unii Europejskiej na drogi samorządowe były także przewidziane w 16 Regionalnych Programach Operacyjnych (ponad 25% na transport z ogólnej kwoty 16,5 mld zł), Programie Rozwój Polski Wschodniej i Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich. Niestety, w roku 2010 wszystkie środki przewidziane do wydania w latach 2007-2013 będą już rozdysponowane.

Z braku dostatecznego finansowania wynika wiele problemów szczegółowych, inne natomiast – ze źle skonstruowanego i stosowanego prawa (np. dotyczącego ochrony środowiska) i braku koordynacji rozwoju sieci drogowej. Dlatego tak ważny jest postulat utworzenia płaszczyzny dialogu zarządców i administracji państwowej. Polski Kongres Drogowy – powiedział prezes zarządu stowarzyszenia Zbigniew Kotlarek – od początku ma ścisłe związki ze środowiskiem administracji drogowej. Powstało w wyniku inicjatywy zgłoszonej w 2004 r. na Forum Zarządców Dróg. W 9-osobowym zarządzie PKD wybranym w 2005 roku zasiadają przedstawiciele zarządców dróg wojewódzkich oraz powiatowych. Zapraszamy do jeszcze ściślejszej współpracy. Ta oferta – podkreślił Z. Kotlarek -jest szansą wzmocnienia głosu środowiska. Rozproszenie samorządowych drogowców, brak platformy porozumienia nie sprzyja skuteczności w walce o swoje sprawy.

W najbliższym czasie PKD planuje wydanie drukiem dorobku Forum. Już teraz natomiast zapraszamy do zapoznania się z materiałami z obrad oraz galerią zdjęć i krótkim filmem, zrealizowanym przez TV Małopolska.

Źródło: www.tv.malopolska.pl

Loading...