Trzeci Most Bosforski
Most Yavuz Sultan Selim (zwany też Trzecim Mostem Bosforskim)

W dniach 29-30 listopada 2016 r. w Stambule odbyło się międzynarodowe seminarium poświęcone tematyce budowy mostów podwieszonych zorganizowane przez firmę Freyssinet. W seminarium udział wzięli przedstawiciele wielu organizacji związanych z budownictwem infrastrukturalnym. Polski Kongres Drogowy reprezentował prezes Zarządu mgr inż. Zbigniew Kotlarek, zaproszony przez oddział Freyssinet Polska.


W trakcie seminarium referenci przedstawili plany rozwoju infrastruktury w Turcji, skupiając się na ciekawych konstrukcjach mostowych m.in. na planowanym moście wiszącym przez cieśninę Dardanele o rozpiętości przęsła 2023 m, który ma ustanowić nowy światowy rekord. Przedstawiono również technologie i innowacje wprowadzane przez Freyssinet w zakresie mostów podwieszonych na świecie. Największa jednak część poświęcona została budowie trzeciej obwodnicy Stambułu, a przede wszystkim wyjątkowej realizacji Trzeciego Mostu przez Bosfor._x005F_x000D_

Most Yavuz Sultan Selim (zwany też Trzecim Mostem Bosforskim) oddany do użytku w sierpniu 2016 r. jest zlokalizowany w północnej części Stambułu. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie ruchu drogowego, a w przyszłości kolejowego pomiędzy Europą i Azją. Konstrukcję zaprojektował Jean-Francois Klein (T – Ingenierie) oraz Michel Virlogeux. Całkowita długość mostu wynosi 2164 m, a wysokość pylonów 322 m. Pomost, na którym znajdują się po 4 pasy ruchu w każdą stronę oraz dwa tory kolejowe w jego środkowej części, ma szerokość 59 m. Ta hybrydowa konstrukcja, w której zastosowano linę nośną jak w klasycznym moście wiszącym razem z usztywniającymi wantami, pobiła wiele światowych rekordów: najwyższy pylon, najszerszy pomost, najdłuższe przęsło mostu kolejowo- drogowego- 1408 m i oczywiście najdłuższa zainstalowana wanta na świecie o długości 597 m._x005F_x000D_

W trakcie realizacji tej nietypowej budowli firma Freyssinet brała czynny udział w projektowaniu i odpowiedzialna była za dostawę oraz montaż 176 want (7800 ton) wraz z tłumikami. Do zakresu prac Freyssinet należały również dostawa i montaż systemów sprężenia w pylonach oraz przęsłach skrajnych mostu, a także podnoszenie 17 segmentów składających się na część środkową pomostu. W związku ze specjalnymi wymaganiami konstrukcyjnymi i użytkowymi zadanie to stanowiło nie lada wyzwanie zarówno pod kątem technicznym jak i organizacyjnym. Wszystkie wanty zostały zainstalowane w czasie 8,5 miesiąca, przy zaangażowaniu ponad 200 osób należących do międzynarodowego zespołu Freyssinet działającego na budowie.





Most stanowi integralną część projektu trzeciej autostradowej obwodnicy Stambułu. Budowa 150 kilometrowego odcinka autostrady rozpoczęła się w 2012 roku na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Turcji. Generalnym wykonawcą i koncesjonariuszem jest ICA, konsorcjum firm ICTAS i ASTALDI. Budowa mostu przez Bosfor w całości zlecona została firmom Hyundai Engineering & Construction / SK Engineering & Construction.


W Polsce, Freyssinet istnieje od 1999 roku, przez osiemnaście lat swojej działalności firma Freyssinet Polska brała udział w realizacji wielu inżynierskich zadań z dziedziny konstrukcji kubaturowych jak i konstrukcji infrastruktury drogowo-mostowej._x005F_x000D_
Firma Freyssinet Polska wykorzystując system podwieszenia HD 2000®, podwiesiła najwyższe mosty w Polsce, między innymi most przez Wisłę w Płocku oraz most przez Odrę we Wrocławiu._x005F_x000D_
Stosując metodę nasuwania podłużnego, wykonała najdłuższe estakady i mosty takie jak obiekt E188 w Dębicy w ciągu autostrady A4 o długości 1028m, most przez Wisłę w Kamieniu o długości 1026 m, obiekt WA458 w Gliwicach o długości około 2900m dla obu jezdni, estakady dojazdowe do mostu Rędzińskiego we Wrocławiu o łącznej długości 2200 m dla dwóch nitek. Inżynierowie należący do zespołu Freyssinet Polska zapewniali również wsparcie techniczne na budowie Trzeciego Mostu Bosforskiego oraz brali czynny udział przy budowie wiaduktów nasuwanych w ciągu trzeciej obwodnicy Stambułu._x005F_x000D_
W technologii heavy liftingu podnosiła elementy takich dużych mostów jak most północny w Warszawie, most przez Wisłę w Płocku i w Połańcu.
W 2012 roku przy użyciu metody Autoripage®, Freyssinet Polska nasunęła żelbetowy tunel, ważący 10 000 ton w czasie 12 godzin. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykonanie tunelu pod linia kolejową Warszawa-Berlin w niespełna dwa tygodnie._x005F_x000D_
Ta organizacja od lat dostarcza systemy sprężenia typu C, dylatacje i łożyska, do niezliczonej ilości obiektów mostowych, estakad i wiaduktów w Polsce._x005F_x000D_
Firma Freyssinet Polska, świadoma dziedzictwa Eugenie Freyssinet, obecna jest na najważniejszych branżowych konferencjach, warsztatach, seminariach. Bierze czynny udział w edukowaniu przyszłych pokoleń inżynierów budownictwa, odwiedzając ich z cyklem wykładów „Freyssinet, od lat na lata…”. Organizuje szkolenia produktowe dla inżynierów budownictwa, projektantów i architektów._x005F_x000D_


Freyssinet Polska skupia w swych szeregach doświadczonych i pełnych pasji inżynierów. Nie bojąc się wyzwań inżynierskich, realizuje trudne a zarazem ciekawe zadania konstrukcyjne, zarówno w Polsce jak i w Europie._x005F_x000D_

Więcej informacji (art. w jęz. angielskim) na stronie internetowejwww.freyssinet.com

Polska strona internetowa: www.freyssinet.pl

Structure Magazine (wydanie specjalne):

Loading...