26. Światowy Kongres Drogowy – podsumowanie
Hasło Kongresu Hasło Kongresu “Łącząc kultury, wzmacniając gospodarki” sprawdzało się w każdej chwili. Fot. PKD

Światowy Kongres Drogowy po raz pierwszy zebrał się na Bliskim Wschodzie. Przeszło 3 tys. delegatów debatowało w dniach 6-10 października w Abu Zabi.

Otwarcie

Otwarcia Kongresu dokonali: dr Abdullah Belhaif Al Nuami, minister ds. rozwoju infrastruktury i przewodniczący Federalnego Urzędu Transportu, Zagospodarowania Ziemi i Gospodarki Morskiej oraz prezydent Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC Claude Van Rooten. Dr Al. Nuami wyraził dumę z faktu przyznania organizacji Kongresu jego dynamicznie rozwijającemu się krajowi, który w ostatnich latach notuje imponujące osiągnięcia w rozwijaniu infrastruktury, w tym połączeń drogowych. Wizja dalszego rozwoju kraju zakłada stanie się biznesowym „hubem” o globalnym znaczeniu. Tworzenie sprawnych sieci transportowych jest jednym z warunków osiągnięcia tego celu.

Prezydent Van Rooten przedstawił cele i założenia konferencji. Współczesne sieci transportowe – podkreślił – muszą sprostać coraz większym wyzwaniom i oczekiwaniom użytkowników. Od drogowców całego świata wymaga to stałego pogłębiania swojej wiedzy i coraz większego zaangażowania. Odbywające się co 4 lata Światowe Kongresy Drogowe są wyjątkowym wydarzeniem, które pozwala w jednym miejscu wymienić się informacjami na temat wszystkiego co ważne w kwestiach dróg i transportu drogowego.

Honorowym gościem sesji inauguracyjnej był szejk Hamed bin Zayed Al Nahyan, członek Rady Wykonawczej Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wraz z innymi uczestnikami otwarcia, obejrzał barwny multimedialny pokaz, prezentujący w skrócie drogę jego kraju od wielbłądzich karawan przemierzających pustynie Półwyspu Arabskiego do nowoczesnych autostrad łączących prawdziwe ekonomiczne metropolie: Abu Zabi i Dubaj.

Ostatnim akcentem sesji inauguracyjnej było wręczenie cenionych w świecie drogowym nagród PIARC.

Polacy na Kongresie

W Kongresie wzięło udział kilkunastu przedstawicieli polskiego środowiska drogowego. 7 osób reprezentowało Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, 4 osoby Polski Kongres Drogowy – Komitet Narodowy PIARC, byli także przedstawiciele firm branży drogowej.

Kongres tradycyjnie podsumowuje wyniki prac Komitetów Technicznych i Grup Roboczych.W sesji poświęconej programom i politykom zapewnienia bezpieczeństwa drogowego, pracownicy GDDKiA: Przemysław Padło i Dorota Marzyńska-Kotas zaprezentowali ewolucję polskiej infrastruktury drogowej w kierunku zwiększania bezpieczeństwa. Natomiast w ramach warsztatu „Asset Management – czy ma znaczenie?” dyrektor departamentu Technologii Budowy Dróg GDDKiA Marcin Nowacki mówił o podejmowaniu decyzji w praktyce Asset Management.

Do zaprezentowania na Kongresie zostały również zakwalifikowane – w wyniku otwartego konkursu – trzy polskie referaty. Ich autorzy przedstawiali je w ramach codziennych sesji posterowych. Byli to: Jan Zieliński, współautor z Karolem Oparą z firmy Heller Consult z referatem zatytułowanym „Ocena szorstkości nawierzchni poprzez monitoring wibracji pojazdu” (grupa tematyczna: Innowacyjny monitoring stanu dróg), Adam Ramza z firmy Comarch z referatem „E-usługi jako narzędzie wspierające zarządcę drogi w wykonywaniu zadań” (grupa tematyczna: Cyfryzacja i jej wpływ na działalność administracji transportowych) oraz prof. Adam Zofka z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów z referatem „Rozwój Road Asset Management w Polsce” (w grupie: Najlepsze praktyki w RAM).

Prezentacje i debaty odbywały się również w przestrzeni towarzyszącej Kongresowi wystawy, na tak zwanej otwartej scenie. Szymon Piechowiak z GDDKiA przedstawił tam prezentację „200 lat Centralnej Administracji Drogowej” – jako wstęp do projekcji filmu na ten temat. GDDKiA mocno zaakcentowała na Kongresie ten niezwykły jubileusz: był to temat jednej ze ścianek na polskim stoisku w Abu Zabi, rozdawano na nim również angielskojęzyczny album wydany z tej okazji.

Na scenie wystąpił również – w imieniu międzynarodowej firmy ViaCon – jej prezes Leszek Janusz. Przedstawił on możliwości budowy mostów z elementów wykonanych z blach falistych i miejscowych gruntów. Prezentacja ilustrowana była zdjęciami realizacji, w dużym stopniu z Polski, gdzie w Rydzynie działa polski oddział ViaConu.

Mówiąc o Polakach na 26. Światowym Kongresie Drogowym, koniecznie trzeba jeszcze wspomnieć o Aleksandrze Cybulskiej – doradcy technicznym PIARC do spraw organizacji kongresów i seminariów. Pomimo ogromu zadań, związanych z organizacją m.in. sesji ministerialnej i opieką nad kluczowymi prelegentami, zawsze znajdowała czas, by wspomagać polskich uczestników.

Polskie stoisko

Wszyscy polscy uczestnicy Kongresu spotykali się na polskim narodowym stoisku, które zostało zorganizowane w ramach wystawy. Było na niej 150 wystawców, w tym 19 pawilonów lub stoisk narodowych. Polskie stoisko zostało przygotowane, przygotowane staraniem Polskiego Kongresu Drogowego. Wsparcia finansowego udzieliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy: ZPK Szumowo, ViaCon, Comarch, TPA, Orlen Asfalt, Inora oraz ProWerk. Część z nich wykorzystała stoisko do promocji swojej oferty.

Przedmiotem największego zainteresowania – a można nawet powiedzieć, że przebojem całej wystawy – były luminescencyjne sztuczne kruszywa, pozwalające na budowę świecących po zmroku nawierzchni. Znany powszechnie jest taki właśnie fragment ścieżki rowerowej koło Lidzbarka Warmińskiego. O ich zaletach opowiadali zarówno przedstawiciel inwestora, czyli Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie Waldemar Królikowski, jak również producenta materiału – Włodzimierz Łatyszew z firmy EuroSignum.

Chociaż tak naprawdę to największym przebojem polskiego stoiska były mleczne cukierki – popularne „krówki” z logotypem ZPK Szumowo. Posmakowały one bardzo odwiedzającym nasze stoisko, pochodzącym z różnych kontynentów i tradycji kulinarnych.

Jednym z odwiedzających polskie stoisko był ambasador Polski w Zjednoczonych Emiratach Arabskich Robert Rostek. Następnego dnia członkowie polskiej grupy zostali również przyjęci w ambasadzie polskiej w Abu Zabi. Tematem długiej i bardzo interesującej rozmowy były m.in. warunki prowadzenia wymiany gospodarczej z krajami z Półwyspu Arabskiego i przygotowania do wystawy EXPO 2020, która za rok rozpocznie się w Dubaju. Polska ma tam również być mocno obecna z pawilonem narodowym usytuowanym w części ekspozycji poświęconej mobilności. Polski Kongres Drogowy wraz ze swymi partnerami włączy się w organizację wydarzeń związanych z drogownictwem i transportem drogowym, łączących się z mobilnością w polskim pawilonie.

Obok Kongresu

Organizatorzy przygotowali dla delegatów i innych gości interesujący program dodatkowych atrakcji w postaci wizyt technicznych. Można było zwiedzić Centrum Zarządzania Ruchem Drogowym, wykorzystujące zaawansowane narzędzia inteligentnych systemów transportowych. Częścią systemu zarządzania ruchem jest również tunel prowadzący na wyspę Yas, który można było obejrzeć w ramach tej samej wycieczki. Celem innej wycieczki była strefa przemysłowa i portowa Khalifa oraz nowy terminal na lotnisku, wraz z prowadzącym o niego układem drogowym.

Dużą popularnością cieszyła się też wycieczka na tor Formuły 1 w Yas Marina. Otwarty w 2009 roku tor uchodzi za najbardziej technologicznie zaawansowany obiekt, na którym odbywają się mistrzowskie wyścigi. Trybuny dla widzów mogą pomieścić 41 tys. osób. Długość toru to 5,5 km, a różnica poziomów przekracza 10 metrów. Najdłuższy prosty odcinek liczy 1140 metrów. Tegoroczny cykl Grand Prix zakończy się właśnie na tym torze wyścigiem w dniu 1 grudnia.

Loading...