System eCall rusza od kwietnia
System eCall w samochodzie. Fot. ITSSystem eCall w samochodzie. Fot. ITS

Po 1 kwietnia na terenie UE, a więc i w Polsce, zostanie uruchomiony system eCall. Stanie się obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów.

eCall to system wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia, działający w oparciu o infrastrukturę telefonu alarmowego 112. Począwszy od kwietnia 2018 roku staje się on koniecznym warunkiem uzyskania przez samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony świadectwa homologacji.

System zostanie wdrożony jednocześnie we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jak szacują eksperci, to rozwiązanie ma zmniejszyć liczbę ofiar na drogach o 2,5 tys. rocznie. Ma to nastąpić dzięki skróceniu czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60 proc. w mieście i 50 proc. na obszarach niezabudowanych. Usługa ratunkowa eCall ma charakter publiczny i będzie bezpłatna.

Zamontowany w pojeździe system będzie „uśpiony” do chwili wypadku bądź kolizji, w następstwie których zostaną aktywowane poduszki powietrzne auta. Wówczas eCall automatycznie wygeneruje powiadomienie do Centrum Powiadamiania Ratunkowego za pomocą numeru alarmowego 112. Będzie ono zawierało informacje o lokalizacji pojazdu, czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju paliwa w aucie, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji auta (VIN) oraz czy zgłoszenie było wywołane ręcznie czy automatycznie. W przypadku automatycznego wywołania alarmu wyszkolony operator centrum ratunkowego, poprzez urządzenie eCall, będzie próbował kontaktować się z podróżującymi w celu ustalenia dodatkowych informacji. Gdy kontakt nie będzie możliwy podejmie decyzje o udzieleniu pomocy i o jej zakresie. System może być także aktywowany zdalnie przez kierowcę bądź pasażera (niekoniecznie biorących udział w zdarzeniu drogowym) za pomocą przycisku „SOS”.

Fabrycznie zamontowanego systemu nie da się wyłączyć, nie będzie też pełnił roli tzw. „czarnej skrzynki”. Nie ma zatem mowy o stałym monitorowaniu pojazdu np. lokalizacji i zapisywaniu danych dotyczących sposobu jazdy.

Źródło: Instytut Transportu Samochodowego

Loading...