Rekordowy Intertraffic w Amsterdamie
Tegoroczna ekspozycja zgromadziła przeszło 800 wystawców. Fot. Zbigniew TaborTegoroczna ekspozycja zgromadziła przeszło 800 wystawców. Fot. Zbigniew Tabor

Zakończona 23 marca kolejna edycja targów Intertraffic w Amsterdamie zgromadziła przeszło 800 wystawców z ponad 45 krajów. Wśród zwiedzających wystawę byli także członkowie Zarządu PKD.

Organizowane od 1972 roku targi gromadzą co dwa lata profesjonalistów i wiodące firmy z dziedziny infrastruktury drogowej i rozwiązań komunikacyjnych. Specjalnością tej imprezy są rozwiązania i produkty z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarządzania ruchem, systemów informacyjnych i poboru opłat, urządzania i wyposażania parkingów oraz inteligentnych rozwiązań w zakresie miejskiej mobilności. O tym, jak jest to wielka impreza świadczyć mogą podstawowe liczby: ekspozycja pokazywana była w 13 halach o łącznej powierzchni 70 tysięcy metrów kw. Odwiedziło ją przeszło 30 tys. zwiedzających.

Najlepsze innowacje

Podczas ceremonii otwarcia targów ogłoszono zdobywców prestiżowych nagród za najlepsze innowacyjne rozwiązania lub produkty. Złożone z ekspertów jury przyznało – spośród ponad 60 propozycji zgłoszonych do konkursu – nagrody w pięciu kategoriach i wskazało dodatkowo jednego zwycięzcę głównego wyróżnienia, spośród zwycięzców w poszczególnych kategoriach.

W obecności członka niderlandzkiej rodziny królewskiej księcia Konstantyna Orańskiego i pani Cory van Nieuwenhuizen, holenderskiego ministra infrastruktury i gospodarki wodnej, zwycięzcą ogłoszono firmę Parkmobile Group za rozwiązanie pod nazwą OSPI (On-Street Parking Information), połączone z systemem wnoszenia opłat. Powstało ono we współpracy z motoryzacyjnym koncernem BMW Group.

OSPI (zwycięzca także w kategorii Smart Mobility) jest w stanie przewidzieć prawdopodobieństwo znalezienia przez kierowcę miejsca do zaparkowania w konkretnym obszarze miasta, dzięki danym pochodzącym z historycznych przepływów ruchu, parkometrów i innych aplikacji. Następnie może pokierować bezpośrednio na najlepszy parkingu i umożliwia opłacenie go. Szczególne wrażenie wywiera integracja systemu z deską rozdzielczą pojazdu, co eliminuje potrzebę uruchamiania oddzielnych aplikacji na smart fony. Jury doceniło w ten sposób nie tylko ułatwienie korzystania i wygodę, ale także większe bezpieczeństwo. Platforma OSPI może być dostosowana do innych samochodów, ale przynajmniej początkowo BMW będzie trzymać szczegóły w tajemnicy, traktując OSPI jako wyróżniające wyposażenie auta tej marki na rynku.

W mocno konkurencyjnej kategorii Infrastruktura zwyciężyło rozwiązanie firmy CROSS Zlin do ważenia pojazdów w ruchu o nazwie OptiWIM. Doceniono je za precyzję precyzji, łatwość wymiany (całość można wymienić w ciągu 2 godzin) i perspektywy doskonalenia w przyszłości. OptiWIM łączy w sobie kilka światowych nowości: jest zdolny do pracy w warunkach swobodnego przepływu pojazdów z dokładnoscią do 3%, odporny na temperaturę i na interferencję częstotliwosci radiowych. Jury uznało, że wyższy koszt początkowy systemu jest uzasadniony jego długowiecznoscią i dokładnością pomiarów.

W kategorii Zarządzanie ruchem zwycięzca ogłoszono rozwiązanie CITIX 3D zaprezentowane przez Eco-Counter. Jest to szerokopasmowy licznik, którego opracowanie trwało przez pięć lat. Zapewnia on wysoką dokładność wykrywania pieszych, rowerzystów i samochodów, a przy tym jest jest niezwykle łatwy w konfiguracji. Jego sercem jest kamera stereoskopowa, którą można zainstalować praktycznie w dowolnym miejscu. Przetwarzanie danych odbywa błyskawicznie, dzięki czemu rozwiązanie będzie służyć rosnącej potrzebie monitorowania i wykrywania szczególnie narażonych użytkowników dróg.

Inteligentne elementy ostrzegawcze

W kategorii Bezpieczeństwo firma Sernis Technologic Solutions zwyciężyła dzięki inteligentnemu systemowi drogowych elementów odblaskowych SR-90, rodzaju „kocich oczek” choć o wiele bardziej skomplikowanych. Elementy umieszczone są w jezdni i połączone z systemem wykrywania prędkości. W normalnych warunkach są niewidzialne, gdy jednak system wykryje zbliżający się pojazd przekraczający prędkość, automatycznie podnoszą się ponad poziom powierzchni drogi i zapalają się. Im szybciej samochód jedzie, tym wyżej podnoszą się elementy, chociaż nigdy nie ma ryzyka uszkodzenia samochodu. Jeśli samochód zwolni do dopuszczalnej prędkosci, lampy pozostają pod powierzchnią drogi. Rozwiązanie to uznano za prawdziwie innowacyjną koncepcję fizycznego ograniczania prędkości pojazdów silnikowych w strefach o kontrolowanej prędkości. Jury było pod wrażeniem całego projektu i jego stosunkowo przystępnej ceny. Producent zapewnia, że powierzchnia elementów nie stwarza zagrożenia poślizgiem dla motocykli lub hamujących samochodów.

W kategorii Parkowanie wygrało rozwiązanie zademonstrowane przez startup ParkHere. Jest to niewymagający zasilania zewnętrznego sensor (czujnik) pokazujący wolne miejsca parkingowe. Ma on formę paska osadzonego w jezdni, który zasilany jest wskutek jazdy po nim przejeżdżających samochodów. Przetwarzanie danych odbywa się w pobliskiej stacji bazowej, która przekazuje informacje do serwera w chmurze. Niemiecka firma gwarantuje że rozwiązanie będzie działać przez 25 lat bez elektryczności.

Jury przyznało również dwa specjalne wyróżnienia. Zdobyły je firmy: Sprinx Technology za projekt Sprinx Traffic AID w kategorii Zarządzanie ruchem oraz The Asura Recognition Unit firmy Asura w kategorii Infrastruktura. Oba rozwiązania miały wspólną cechę: stanowią przykłady rosnącego trendu w branży, polegającego na wykorzystaniu zwykłych aparatów fotograficznych i przekształcaniu ich – wyłącznie przy pomocy oprogramowania – w znacznie inteligentniejsze urządzenia.

Loading...