Debata o drogach na Warmii i Mazurach

Perspektywy rozwoju sieci drogowej na Warmii i Mazurach w ciągu najbliższych kilkunastu lat były 23. marca tematem wielkiej debaty w Olsztynie, zorganizowanej przez Polski Kongres Drogowy i wojewodę warmińsko-mazurskiego. Takie spotkania będą się odbywać w całym kraju.

Debata zgromadziła blisko 200 parlamentarzystów, przedstawicieli władz państwowych i samorządowych regionu, samorządów lokalnych, zarządców dróg oraz organizacji pozarządowych. Takie debaty – zapowiedział prezes Zarządu PKD Zbigniew Kotlarek – stowarzyszenie będzie chciało zorganizować we wszystkich regionach. Istnieje bowiem pilna potrzeba ujednolicenia standardów sieci dróg w Polsce. Nie jest przecież istotne kto jest zarządcą drogi, lecz to jakie oferuje warunki podróżowania kierowcy, który chce się dostać z punktu A do punktu B. Wymaga to koordynowania rozwoju dróg samorządowych w regionie z siecią korytarzy transportowych zarządzanych ze szczebla krajowego.

W tych działaniach Polski Kongres Drogowy może liczyć na wsparcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Lech Witecki, Generalny Dyrektor. Takie inicjatywy, służące koordynacji poczynań i dzieleniu się wiedzą, znajdą 100-procentowe poparcie. GDDKiA w 2009 roku rozpoczęła szczegółową analizę sieci dróg w Polsce. Uważamy, że 10 lat po reformie administracyjnej nadszedł na to dobry czas – stwierdził L. Witecki.

Najważniejsze miejsce w sieci drogowej regionu przypada drodze nr 16 – zaakcentował Mirosław Nicewicz, dyrektor Oddziału GDDKiA w Olsztynie.

Podczas debaty mówiono także o budowie dróg przewidzianych w Regionalnym Programie Operacyjnym i w programie operacyjnym “Rozwój Polski Wschodniej”, dróg wojewódzkich i powiatowych. Maria Mellin, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska przedstawiła ekologiczne uwarunkowania realizacji inwestycji infrastrukturalnych w regionie cechującym się niezwykłym bogactwem i różnorodnością chronionych gatunków roślin i zwierząt , a także walorami krajobrazowymi.

Tematy te przewijały się także w panelu dyskusyjnym, w którym wystąpili m.in. przedstawiciele środowisk samorządowych, organizacji przewoźników drogowych, przedsiębiorców branży turystycznej, żywo zainteresowanych rozwojem sieci drogowej w regionie który ma najniższą jej gęstość w Polsce. Nie zabrakło także głosów organizacji ekologicznych, postulujących uwzględnienie potrzeby szczególnej ochrony cennych terenów.

Podsumowując dyskusję jej moderator prof. Leszek Rafalski, wiceprezes Polskiego Kongresu Drogowego i dyrektor IBDiM zaproponował powołanie koordynatora rozwoju sieci dróg w regionie, który organizowałby współdziałanie i wymianę informacji wszystkich podmiotów zaangażowanych w budowę dróg. Powinien nim być dyrektor Oddziału GDDKiA, jako osoba mająca najlepszy ogląd planów rozwojowych w skali miedzyregionalnej.

Loading...