Czy przekrój drogi 2+1 zwiększa bezpieczeństwo?

Nowoczesne rozwiązania na drogach dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego były tematem seminarium szkoleniowego Polskiego Kongresu Drogowego i GDDKiA – Oddział Lublin, które odbyło się 26 lutego (piątek) w Krasnymstawie.

Temat został omówiony na przykładzie przebudowy drogi krajowej 17, na odcinku Piaski – Łopiennik. Zakończona niedawno modernizacja liczącego 17 km fragmentu drogi prowadzącej z miejscowości Zakręt przez Lublin i Zamość do Hrebennego Łopiennika połączona została z wprowadzeniem rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo ruchu. Omówili je szczegółowo Zdzisław Tworek i Marek Żmijan z GDDKiA, a także projektant przebudowy Tomasz Gąsecki z firmy Drogprojekt Lublin. Na drodze wprowadzono na szerszą skalę układ pasów ruchu 2+1, które zwłaszcza na wzniesieniach ułatwiają wyprzedzanie. Są to 3 pasy w kierunku Krasnegostawu, o łącznej długości 2,700 km i 2 pasy w stronę Lublina o długości 1,900 km. Jednocześnie, dla podniesienia bezpieczeństwa kierowców wprowadzono wyraźne rozgraniczenie kierunków jazdy, zwłaszcza w miejscach występowania podwójnej ciągłej linii. Ustawienie tam dodatkowych słupków wzbudziło jednak niezadowolenie części użytkowników drogi.

Jest to zgodne z najnowszymi tendencjami podnoszenia bezpieczeństwa ruchu: ułatwia się jazdę szybszą tam, gdzie to jest bezpieczne, natomiast w miejscach niebezpiecznych wprowadza się techniczne środki uniemożliwiające lub utrudniające kierowcom ryzykowne zachowania – podkreślił prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej. Z danych statystycznych wynika, że nadmierna prędkość jest przyczyną 26 % wypadków na drogach i 27 % ofiar śmiertelnych.

Zdaniem Krajowego Konsultanta Inżynierii Ruchu Marka Wierzchowskiego stosowanie takich środków, związanych z projektowaniem dróg, jak układ pasów 2+1 wymaga jednak konsultacji i rozwagi. Drogi krajowe w Polsce często są obudowane, służą także do ruchu lokalnego. Ograniczenie techniczne możliwości zjazdów, zwłaszcza w relacji lewoskrętu, musi być zrekompensowane innymi możliwościami dotarcia do domostw czy pól.

Przebudowa odcinka Piaski-Łopiennik stanowiła pewnego rodzaju eksperyment – powiedział dyrektor Oddziału GDDKiA Janusz Wójtowicz. Były prowadzone konsultacje, są także już pierwsze pozytywne reakcje kierowców. Podobne rozwiązania, nawet na szerszą skalę będą zastosowane na budowanej właśnie obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi krajowej 74.

W drugiej części spotkania obecni w Krasnymstawie członkowie stowarzyszenia PKD z regionu lubelskiego omówili swoje sprawy organizacyjne. Uroczyście pożegnano odchodzących na emeryturę członków sekretariatu regionu: prof. Jana Kukiełkę z Politechniki Lubelskiej, Teresę Harko z rejonu GDDKiA w Białej Podlaskiej i Wincentego Garbalę, prezesa Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych w Hrubieszowie. Otrzymali oni z rąk prezesa zarządu PKD Zbigniewa Kotlarka i koordynatora regionu lubelskiego Piotra Banacha listy gratulacyjne i okolicznościowe upominki. Wybrano również do sekretariatu nowych członków: Edwarda Zyśko z Oddziału GDDKiA w Lublinie, Andrzeja Szkuata z firmy Mota Engil Lubartów i Zbigniewa Dobrowolskiego, kustosza Muzeum Drogownictwa w Zamościu.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z seminarium oraz z galerią zdjęć.

Loading...