Jak kompleksowo chronić przed hałasem komunikacyjnym?

Rozporządzenie MŚ w sprawie norm hałasu to tylko krok do rozwiązania problemów powstających w wyniku ruchu drogowego – uznali uczestnicy I Konferencji Ochrony Środowiska Przed Hałasem Transnoise 2012, która zakończyła się 5 października w Zakopanem. Dalsze propozycje znalazły się w przyjętych wnioskach._x005F_x000D_

Konferencja była wspólną inicjatywą małopolskich oddziałów Polskiego Kongresu Drogowego, Związku Mostowców RP oraz Konsorcjum Naukowo-Przemysłowego Inżynierii Lądowej. Wzięło w niej udział ponad 130 przedstawicieli zarządców dróg i linii kolejowych, administracji samorządowych oraz firm oferujących rozwiązania zmniejszające hałas i ochronne. Podczas konferencji rozwiązania stosowane w innych krajach przedstawili też goście z Niemiec i Szwajcarii. W zamierzeniu organizatorów wydarzenie ma mieć charakter cykliczny._x005F_x000D_

Prawidłowa i realna ochrona przed hałasem stanowi obecnie i może stanowić w przyszłości jedną z najistotniejszych barier rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w naszym kraju – stwierdził we wprowadzeniu do tematyki konferencji prof. Marian Tracz z Politechniki Krakowskiej. Wiążą się z tym liczne dylematy, które trzeba rozstrzygnąć: czy stać nas na budowę i utrzymanie tak wielkiej ilości ekranów, na budowanie ich wszędzie gdzie przekroczone są wartości dopuszczalne, nawet przy pojedynczych zabudowaniach, w pobliżu terenów rekreacyjnych czy dopiero planowanej zabudowy. Restrykcyjne wymogi dotyczące dróg nowych czy modernizowanych idą w parze z zupełnym brakiem ochrony setek tysięcy ludzi, którzy mieszkają przy drogach o dużym natężeniu ruchu, na których nie są prowadzone żadne roboty. To efekt wciąż trwającego niekontrolowanego obudowywania dróg krajowych i wojewódzkich oraz głównych arterii miejskich._x005F_x000D_

Sytuacje komplikują pokutujące mity wokół problemu hałasu komunikacyjnego. Upowszechnia się np. poglądy jakoby Polska była najmocniej “zanieczyszczonym” hałasem krajem europejskim, choć badania tego nie potwierdzają. Liczba osób stale narażonych na hałas powyżej 65 dB w ciągu całej doby wynosi niemal 35.000, co jest niskim wynikiem w zestawieniu z takim krajami jak Anglia, Włochy, a przede wszystkim Francja. Innym mitem jest przekonanie, że jedynym możliwym do zastosowania urządzeniem ochrony przed hałasem jest ekran akustyczny. Tymczasem – jak powiedział dr Janusz Bohatkiewicz z firmy Ekkom, pomysłodawca konferencji – znacznie więcej można osiągnąć działaniami edukacyjnymi i zmianami w przepisach, dotyczących znacznie szerszych kwestii niż same normy dopuszczalnych poziomów._x005F_x000D_

Te niezbędne rozwiązania to m.in. wprowadzenie zakazów rozpraszania zabudowy i zakaz zabudowy wzdłuż dróg krajowych i wojewódzkich (zostało to zapowiedziane w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030). Powinny zostać zaktualizowane przepisy techniczno-budowlane, dotyczące dróg, linii kolejowych, a także obiektów mieszkalnych. O ile nie jest praktycznie możliwe skuteczne ograniczenie hałasu bez stosowania odpowiednich rozwiązań i technologii, to sposoby redukcji hałasu powinny koncentrować się na takich rozwiązaniach jak: ograniczenie ruchu pojazdów, stosowanie obudów dźwiękochłonnych na hałaśliwe urządzenia i maszyny, poprawa nawierzchni ulic i torowisk, modernizacja konstrukcji wytwarzanych pojazdów mechanicznych i wprowadzenia w nich urządzeń przeciwhałasowych (izolacje akustyczne, udoskonalone tłumiki wydechu, wtórny obieg spalin), prowadzenie linii komunikacyjnych w wykopach, tunelach, stosowanie w konstrukcji i materiałów stanowiących barierę dla hałasu (płyty, okna, drzwi, ściany dźwiękochłonne) czy wreszcie poprawianie układu dróg._x005F_x000D_

Loading...