VI Forum: Fundusz Spójności na kolejny okres
Jerzy Kwieciński podczas VI Forum Polskiego Kongresu Drogowego. Fot. PKDJerzy Kwieciński podczas VI Forum Polskiego Kongresu Drogowego. Fot. PKD

Szczyt Rady Europejskiej uzgodnił podstawowe wielkości budżetu unijnego na lata 2014-2020. Polska w jego ramach otrzyma 72,9 mld euro na politykę spójności. To najważniejsze źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnych i w dotychczasowym i w przyszłym budżecie. Doświadczenia z jego wydatkowania i rekomendacje na przyszłość były tematem wystąpienia b. wiceministra rozwoju regionalnego Jerzego Kwiecińskiego podczas VI Forum PKD._x005F_x000D_

Jerzy Kwieciński uczestniczył w pracach przygotowujących programy wykorzystania pieniędzy europejskich w obecnej perspektywie budżetowej. Podczas Forum zatytułowanego “Realizacja projektów drogowych ze środków europejskich: doświadczenia, wnioski, perspektywy” przypomniał założenia programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zwrócił uwagę, że w podsumowaniach realizacji programów całą uwagę skupia się na liczeniu ile pieniędzy już udało się wydać, jak przebiega rozliczanie i refundacja projektów, a nie mówi się prawie wcale o tym, jak udaje się realizacja deklarowanych celów. Najbardziej ogólnym celem programu Infrastruktura i Środowisko było “podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”. Jednym z celów szczegółowych było zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu. Dodatkowym celem – powiedział J. Kwieciński – było zbudowanie w Polsce silnego sektora budowlanego z mocnymi podmiotami gospodarczymi. To z całą pewnością się nie udało._x005F_x000D_

Mówiąc o kolejnej perspektywie budżetowej dr Kwieciński stwierdził, że infrastruktura transportowa, w tym drogowa powinna zostać priorytetem wydatkowania tych środków. Należy położyć akcent na dostępność krajową dużych ośrodków gospodarczych i dostępność międzynarodową – sieć TEN-T i drogi krajowe. Natomiast na poziomie regionalnym i lokalnym priorytetem powinno być finansowanie połączeń z siecią TEN-T i dostępność do aglomeracji miejskich._x005F_x000D_

VI Forum PKD – Wykorzystanie środków europejskich: Co należy zrobić inaczej w latach 2014-2020? – Jerzy Kwieciński, EuCP

Loading...