Walne Zebranie Członków: finisz trudnej kadencji

Przyjęciem planu działań na niecały rok pozostały do końca kadencji władz zakończyło się Walne Zebranie Członków Polskiego Kongresu Drogowego, które obradowało 17 czerwca w Warszawie. Stowarzyszenie planuje zorganizowanie, z okazji 10-lecia działalności w przyszłym roku, dużego spotkania środowiska drogowego w Kielcach przy okazji Targów “Autostrada Polska”.

Miniony trudny okres, który przetrwaliśmy, pokazał, że mamy wizję i koncepcję funkcjonowania Polskiego Kongresu Drogowego, roli jaką powinien odgrywać w środowisku – powiedział przedstawiając sprawozdanie z działalności Zarządu jego prezes Zbigniew Kotlarek. Ciężkie czasy trwały kilka lat, kiedy zderzyliśmy się z kryzysem w branży. Oczywiście, że w dużej mierze wynikał on z ogólnoświatowego kryzysu finansowego – chociaż słyszeliśmy przecież, że pozostaliśmy „zieloną wyspą” na oceanie powszechnych spadków produktu krajowego, a potem, że kryzys „łomotał do naszych drzwi, ale mu nie otworzyliśmy”. Może i nie otworzyliśmy, ale w budownictwie, w tym w budownictwie drogowym, on wjechał walcem. Walcem, który rozjechał wiele dużych i małych firm, zachwiał stabilnością największych graczy na rynku, niemal zrównał z ziemią branżę projektową i w ogóle usług inżynierskich, zdewastował potencjał branży drogowej.

Polski Kongres Drogowy wskazywał wielokrotnie na powody takiego stanu rzeczy. Samodzielnie i wspólnie z innymi organizacjami przedstawialiśmy nasze oceny i propozycje zmian w prawie, a przede wszystkim w praktyce jego stosowania. To pozostanie ważną częścią misji PKD i w kolejnym okresie – stwierdził Z. Kotlarek. Jej realizacji sprzyja umocnienie współdziałania z innymi organizacjami działającymi w środowisku drogowym, jak OIGD, SITK RP, PZPB, Związek Mostowców czy Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, z którymi podzielamy wiele ocen sytuacji w naszej branży i chcemy zmieniać warunki jej funkcjonowania.

Zamierzamy doprowadzić do wyrażenia wspólnego stanowiska w sprawie sytuacji w drogownictwie na wstępie realizacji inwestycji z nowej perspektywy budżetowej. Jest bowiem obawa, że nie wszyscy wyciągnęliśmy wnioski z perturbacji, które pojawiły się w poprzednim okresie. Jak mówiliśmy, patologiczny system przygotowania i realizacji inwestycji, począwszy od wyboru projektanta, przez przetargi na wykonawstwo, niesprawiedliwe warunki kontraktowe, zaburzone relacje między inwestorem a wykonawcą w trakcie trwania budowy – nie mogą być przeniesione na kolejną siedmiolatkę budżetu Unii. Wiemy jak potoczyły się sprawy na rynku i dlatego będziemy chcieli zaproponować kilka najważniejszych problemów do załatwienia.

Konieczny do tego jest stały dialog z najważniejszym inwestorem – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa pełniąca obowiązki Generalnego Dyrektora Ewa Tomala-Borucka zapowiedziała podczas otwarcia targów kieleckich “nowe spojrzenie” na przyszłe kontrakty drogowe, stwierdzając: “Odrobiliśmy lekcję z tego, co się nie udało w poprzednim okresie”. To zupełnie inny język niż u poprzednika i jego politycznych zwierzchników. Oczywiście można powiedzieć, że wiele podobnych słów padało przed laty a skończyło się wielkim kryzysem i upadłościami firm. Trzeba jednak ufać, że naprawdę wszyscy potrafimy się uczyć na błędach i wyciągać z nich wnioski.

Mówiąc o planach na najbliższy czas, prezes Zarządu poinformował o przygotowaniach do przypadającej w przyszłym roku 10 rocznicy funkcjonowania Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy. Z tej okazji ma zostać zorganizowanie podczas najbliższych Targów “Autostrada Polska” w Kielcach duże spotkanie środowiska drogowego. Będzie to merytorycznie istotne spotkanie, z zaznaczeniem doświadczeń 10 lat funkcjonowania PKD.

W bieżącej działalności PKD na pierwszy plan wybija się przeprowadzenie, w ścisłym współdziałaniu z GDDKiA, środowiskowych konsultacji projektu “Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych”. To zadanie, które postawiło przed nami środowisko, idealnie wpisuje się w misję Stowarzyszenia, które chce być platformą dla porozumiewania się środowisk zaangażowanych w różne fragmenty budowy i zarządzania drogami. Stąd też – pomimo znacznych trudności, które się ujawniły już na wstępnym etapie, a spowodowane są naturalnymi sprzecznościami interesów, chcemy doprowadzić proces do końca – zapowiedział Z. Kotlarek. Przywiązujemy do tego duże znaczenie także dlatego, że konsultacje są pewnego rodzaju poligonem doświadczalnym, na którym jesteśmy w stanie wypróbować metodę opracowywania przepisów technicznych przez niezależnąorganizację pozarządową, organizująca wokół tego siły i zasoby zainteresowanych środowisk. Brak w Polsce systemu przepisów techniczno-budowlanych w drogownictwie i procedur ich stanowienia jest jednym z najdonioślejszych problemów w naszej branży. Uporządkowanie tej sfery może być jednym z tematów, wokół których może się ogniskować programowa działalność Polskiego Kongresu Drogowego w kolejnej kadencji.

Ta kolejna kadencja przydać będzie na lata 2015-2020. Walne Zebranie Członków obradujące 17 czerwca było ostatnim przed Zebraniem sprawozdawczo-wyborczym, które zgodni ze statutem powinno odbyć sie w marcu 2015 roku.

W sprawach organizacyjnych, Walne Zebranie Członków przyjęło rezygnację Stefana Sarny z funkcji przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i wybrało na tę funkcję dotychczasowego wiceprzewodniczącego Dariusza Skowrońskiego. St. Sarna pozostał w składzie Komisji jako jej wiceprzewodniczący.

Loading...